RADOSNA VIJEST - br. 6
Kimung, 19.05.2007

Iz dnevnika jednog misionara

Kod fra Ante u Kimungu

Odmah po povratku u Kaminu spremam stvari i idem fra Anti u Kimungu. Nađoh tamo fra Filipove tesare i stolare iz Kamine. Stavljaju limeni krov na crkvu. Ne osjećam se dobro. Tri dana na putu, cesta loša i svega me "rastresio" . Svaka me kost boli. Čak me i od košulje boli gdje god se dotakne tijela. Fra Ante sutra odlazi u posjet nekim selima. Vratit će se u nedjelju navečer. Predlaže mi da ostanem, da se odmorim i da u nedjelju s njegovim župljanima slavim sv misu. Poslušah ga. A što mi drugo u ovakvom stanju preostaje? Odmoriti se nisam mogao jer je vrlo vruće. Cijelo vrijeme sam se preznojavao. Kuća je vrlo niska i okrenuta prema suncu. Gradio ju je jedan Poljak i predvidio je da tu stanuju domaće časne sestre. Fra Ante se zasad uselio u nju dok ne sagradi crkvu i pravu misijsku kuću. Na svu sreću, ima dovoljno vode. Fra Ante ju je doveo s izvora udaljenog šest kilometara. Dovedena je do misije i još ostaje razvesti po selu. Kažu da će kopati sljedećih dana. Zapravo, radili su mjesecima vrlo dobro, kopali, postavljali cijevi i sad kad je voda stigla u selo, umorili se. A ostalo još samo staviti točku na "i".

Jutros napustih Kimungu i evo me opet u mojoj misiji Kimpangi. Kazadi, vozač kamiona iz Kamine, otišao je s animatorom u neka sela prevoziti kamenje i pijesak.

Pokvario se aparat za zavarivanje

Vozač Kazadi, prevozeći pijesak i kamenje, završio je posao u četiri sela. Sad je ostao zavarivati uređajem za zavarivanje koji sam dovezao iz Kimungu. Treba mnogo toga urediti. Pokvarila se crpka za vodu, a danas se pokvario i uređaj za zavarivanje. Ne daje nikakvu struju, a trebalo bi zavariti rešetke za prozore, zatim cijevi koje će nositi trijem i još štošta. Muka živa! Zidari su ovih dana zidali vijenac na župnoj kući. Ostalo je još nekoliko dana posla i kuća će biti ozidana do krova. Vozit ću zidare njihovim obiteljima u Kamini, a u međuvremenu ćemo spremiti krovnu konstrukciju.

Imali su "kitango"

U subotu sam išao u Kalundwe, selo udaljeno 95 kilometara od Kimpange. Imali su "kitango" - skup. Zajednica iz Kalundwa pozvala je kršćane iz susjednih sela da s njima provedu dva dana u molitvi i bratskom druženju. To je ujedno i prilika da im dođe svećenik, da se vjernici ispovijede i da sudjeluju na sv. misi. Pozvani su i pjevači iz sela Mumba. Pješačili su dva dana i opet neumorno pjevali. Mislim da su putovali svaki dan po deset sati. Na povratku smo noćili u Kimandi gdje smo izmjerili temelje nove škole. Gradit ćemo katoličku školu kako bi ova jaka zajednica bila još jača. Nisam bio predvidio ovo putovanje jer sam već ranije posjetio sva sela. Vreća za spavanje ostala mi je u Kamini pa sam ove dvije noći spavao na običnoj prostirki od trske. Baš zgodno. Nisam se trebao svlačit, nego samo skinuti sandale. Ujutro su me sve kosti boljele jer drveće od kojeg je napravljen krevet nije bilo nimalo ravno.

Fra Perini zidari rade kod mene

Dok je fra Pere bio na odmoru, njegovi zidari dari radili su kod mene. Njima dobro došlo Jer nisu ostali bez plaće tri mjeseca, a i meni su pomogli da sazidamo župnu kuću do krova. Povest ću ih u Kaminu čim prije. Sad opet treba mnogo čekati jer nemam daske za krovište. Nema nigdje pilana gdje bi se mogle kupiti daske. Svi mi koji radimo građevinske poslove upućeni smo na seoske pilare koji ručno pile. A svi oni mnogo bolje lažu nego pile! Uzmu novac od ljudi, a onda ne mogu napiliti koliko su potrošili novca pa im preostaje samo "petljati" i lagati.

Čini mi se da su ovi iz Kimpange u tome prvaci. Predložio sam im da organiziramo svjetsko prvenstvo u laganju. Ovi bi moji sigurno pobijedili. Često su mi obećavali, ali nikad nikakve koristi pa sam se dogovorio sa stolarom Silvanom koji radi kod mene da i on pođe sa mnom u Kaminu. Dao sam mu novaca da može kupovati dasku izravno, u šumi. A kad je nakupuju dovoljno, poslat ćemo kamion da je preveze. Onda treba u fra Filipovoj stolariji pripremiti sve daske za krovište, pa ih poslati vlakom do Kimpange, a zatim ih skovati na mjestu i podignuti na kuću. Mukotrpan je to posao kad sve treba obavljati ručno kao i prije 5000 godina!

Sutra ću poslati cement vlakom u Kimandu gdje ćemo početi graditi katoličku školu. Jedan stalni đakon iz Švicarske, župnik u Altdorfu bio je prošle godine na odmoru u Tomislavgradu. Razgovarali smo i o našem radu u misijama i on mi je obećao poslati pomoć. Razgovarat će sa župnim vijećem pa će župljani skupiti novac za jednu školu. Već je prvi dio prebačen na naš račun. U Kimandi smo dovezli kamen i pijesak, a dogovorio sam se s jednim zidarom iz Kaniame da sazida cijelu zgradu s tri učionice

Otkazan posjet selima

U nedjelju sam poslije sv. mise napustio Kimpangu i pošao u Kaminu. Tamo kod fra Filipa spremit ću se za posjet četirima selima u južnom dijelu misije koje je nemoguće posjetiti kad navale tropske kiše. Treba se voziti motorom, a trava izraste vrlo visoka i zapriječi put. Sad je početak kišnog doba. Kiša pada jednom ili dva puta tjedno pa se ipak može nekako voziti. U Kamini nađoh fra Peru. Fra Ante je u svojoj misiji Kimungu, a fra Filip je otišao u Lubumbashi predati jednu knjigu u tiskaru. Pošao je jučer vlakom iz Lubumbashija i po redu vožnje trebao bi doći oko 10 sati prije podne. Otišao sam na kolodvor dočekati ga, ali mi rekoše da je vlak još vrlo daleko i da ne može stići prije 16 sati.

Prekjučer sam se dogovorio s Pierrom koji će me voziti motorom u posjet selima i sve smo lijepo spremili. Popravili smo stari motor, koliko se stari dade popraviti. Rekao sam mu da je polazak sutra u 8 sati. Motor ćemo staviti u vozilo kojim ćemo se voziti 115 kilometara, a onda će me on voziti na motoru. Animator Jean-Marie i vjeroučitelj William krenuli su iz Kimpange biciklima i sastat ćemo se u naselju Kindele. Stavih osobne stvari u vozilo i čekam da se Pierre pojavi pa da krenemo. Ali njega nema. Prođe 8 sati. Izvirujem, nigdje Pierra. Kasnije dođe jedan mladić i reče da ga je poslao Pierre i rekao mu da je vrlo bolestan, da je cijelu noć povraćao i imao proljev. Dakle, otpada putovanje. Ali kako javiti animatoru i vjeroučitelju da je propalo putovanje kad su oni već na pola puta? Kako javiti i kršćanima da zbog više sile ne možemo doći? Jer, oni se uvijek dobro spreme za naš doček. Po programu sam trebao večeras biti u selu Bwanzi. Nema druge moram sam ići do Kindela gdje me čekaju moji pratioci. Upalih vozilo i nakon tri i pol sata već sam u Kindelu. Nađoh Jean-Maiera i Williama i ispričah im što se desilo. Rekoh im da oni sami obiđu sela bez mene, točno kako smo se dogovorili. Neka pogledaju kako vjeroučitelji rade i neka pripreme ljude za sakramente. Vjerujem da će njih dvojica mnogo toga učiniti kako i treba, makar ovaj put neće biti sv. mise. Otišao sam još na rijeku udaljenu od Kindela 3 kilometra gdje namjeravam napraviti most. Razgledah teren., a zatim okrenuh nazad u Kaminu. (nastavlja se)